More In Mind - Vi gør det visuelt

De tre grafiske F'ere: FARVER

Hvad ville verden være uden farver? Hvad ville f.eks kærlighed, troskab, ærlighed, naturen eller maden være uden farver? Prøv et øjeblik at dvæle ved denne tanke...

grafisk design, farver

FARVER
– kan du forestille dig en verden uden?

Farver er med til at definere hvad der er op og ned:
Blå for koldt, rød for varmt, grøn for 'nu må du gå/køre' osv. Det er farver som vi alle ved hvad betyder, uden den store forklaring. I dag har farver, grafik og udtryk fået en stor rolle i forhold til at visualisere dit budskab.

I vores biks kommer vi med baggrunde som hhv. fotograf, grafiker og AD'er, og vi har derfor mange års erfaring i at arbejde med farver – på alle planer. Både til tryk og online, til billedesprog og visuel kommunikation. Det er en vigtig process at få valgt de helt rigtige farver, som hænger sammen med dit budskab – ellers kan du komme galt afsted, og signalere noget forkert.

Usagte regler i reklamernes verden
Et eksempel i reklamernes verden som vi alle kender, er fx den sorte og gule farve. Når vi ser den i en eller anden sammenhæng vil vi alle, med stor sandsynlighed, tænke at her er noget der er billigt.

Når vi hos More in Mind vælger farver til en given opgave, tager vi altid udgangspunkt i:
1. Hvem er afsender?
2. Hvem er modtager?
3. Hvad er det for et produkt?
4. Skal vi sælge følelser eller er det mere hårdt og kontant?

Men det kræver selvfølgelig at vi ved hvad farver gør ved os på det psykologiske plan. Det er en historie helt for sig, og den er vigtig at kende for at bruge farverne rigtigt. Det psykologiske aspekt er nemlig en væsentlig faktor når vi snakker om grafisk design.

Update på farvepsykologi:
undefined Rød er den mest energiske af alle farver. Den er krævende, aktiv, sensuel og varm, men symboliserer også kærlighed, raseri, fare, krig og blod.
Et rum, der farvesættes med en intens rød farve, kan være så aktiverende, at den øger adrenalinmængden i blodet. Det siges, at vi bliver 10% stærkere i rødt, at det røde rum øger diskussionslysten, og at vi spiser hurtigere i røde omgivelser.

undefined Blå giver tillid, derfor har farven længe været bankernes og storindustriens signaturfarver. Blåt har også altid været forbundet med autoritet, stabilitet og tryghed – og bruges derfor også i maritime miljøer til uniformer, samt på skilte der signalerer stabilitet som fx parkeringsskilte.

undefined Grøn har fået sit navn efter verbet 'at gro', og i symbolsproget bruges det, når vi omtaler vækst, liv og afgrøder. Grønt er derfor blevet håbets og frugtbarhedens farve. 
Vi bruger desuden også denne grønne farve på eksamensbordet da den grønne siges at have en beroligende effekt.

undefined Den gule farve har flere positive end negative egenskaber. Gul står for lys, herlighed, rigdom og pragt. Alle varme, gule nuancer maner til optimisme og livsglæde – til tankevirksomhed og aktivitet.

Tilbage til din visuelle profil
I sidste nyhedsbrev fandt vi ud af hvilken form din virksomhed eller produkt har. Nu er vi klar til at fylde farve i herligheden. Efter at have læst og fået forståelse for hvad farver gør ved os i hverdagen, og på det psykologiske plan, har vi en baggrund for at vælge og sammensætte de rigtige farver i den visuelle profil.

Har du brug for ekstra øjne?
Hvis du er i tvivl om dit valg af farve til en given opgave, vil vi meget gerne give dig et godt råd, eller to, med på vejen. Som læser på vores blog, er det selvfølgelig uden beregning :)
Ring på tlf. 5335 5959, eller send os en mail.

Synes du også, at alt det med farver er ret fedt? Så tag et kig i bogen
'Din farvepsykologi' af Birgitte Hultberg. Du kan finde den her →

Formen er kun én del af en helhed, nemlig den vi kalder de tre F’ere – læs om de andre to herunder: 

 

FORMER • FARVER • FONTE


(Og ja, vi har research'et og fundet den billigste til dig).


Til tops

Til tops