More In Mind - Vi gør det visuelt

De tre grafiske F'ere: FONTE

Fonte – er det overhovedet vigtigt? Nogen vil synes det er noget af det vigtigste, andre ligger mere vægt på farver og design. Men uanset hvad, så vil den rigtige font understøtte dit budskab, og du vil blive taget mere seriøst.

undefined

Du vælger den her smarte font – den er super! ...Synes du selv.
Men STOP lige op og læs det her først ;)

Som du kan forstå er vi nu nået til det sidste 'F' i vores Form, Farve og Fonte følgeton. 
(Beklager der gik lidt for lang tid med den sidste her – vi fik pludselig travlt i biksen...)


Nå, men med udgangspunkt i forme, farver og fonte – hvordan får man så de tre ting til at spille sammen? Med fonten som prikken over i'et, vil vi starte med at fortælle lidt om nogle begreber. 

De tre overordnede font typer

Serif :
Skrifttyper med 'fødder' hedder i fagsprog en serif font. Den bruges ofte til brødtekst hvor der står meget tekst f.eks. i en avis. Fødderne gør at teksten bliver lettere at læse. Samtidig er mange af disse fonte designet til ikke at fylde så meget, så der kan stå mere i avisen/magasinet. 

De mest klassiske hedder Garamond og Times. 
I forhold til serif skrifter på hjemmesider og generelt på nettet, er denne skrifttype ikke det bedste valg. Dog kan man på nyere skærme anvende fonten 'Georgia' som er designet til skærmbrug.

Sans serif:
Skrifttyper uden 'fødder' kaldes sans serif, og de bruges ofte til overskrifter og korte tekster. De findes i et utal af udformninger, de mest klassiske og kendte hedder Futura, Gill sans og ikke mindst Helvetica.

Online set er sans serif fonte gode at bruge, husk blot at tænke over at den skal kunne læses på mange forskellige skærme/platforme, så som mobiltelefoner og tablets. De mest anvendte er Arial og Verdana.

Skriveskrifter/dekorationsskrifter
Skrifttyper der ligner en håndskrift eller på anden måde dekorative skrifter. De kan være svære at læse, så de anvendes hovedsageligt som en del af et logo, en sjov overskrift eller lign.

Du kan bruge dem til at give dit design et tvist, og et personligt præg.

At vælge den rigtige skrifttype til et design – uanset om vi snakker logo, brochure, emballage eller webdesign – er rigtig vigtigt for at få det helt rigtige udtryk.
Vi vil godt give et par eksempler på hvad man IKKE skal gøre, så du kan se hvad vi mener:

Forestil dig en virksomhed som leverer betonelementer, til store byggeprojekter:

 En blomsterhandler med smukke dekorationer og blomster:

Eller en seriøs advokatvirksomhed:

Det virker bare slet ikke, vel...?

Den font du vælger, skal hænge sammen med dit budskab for at du bliver taget seriøst, og for at du får formidlet dig selv og din virksomhed rigtigt.

Der er et hav af skriftsnit og udformninger, så det kan være svært at vælge. Du kan blive grebet af stemningen og følelserne for en, efter din mening, flot skrift. Men husk at stille dig selv et par spørgsmål først: 

• Hvem er din målgruppe?  
• Hvad vil du have at din virksomhed skal udtrykke?

• Hvad skal skriften bruges til? (meget tekst, overskrifter, logo eller noget helt andet)?

Først når du er afklaret med hvilken retning du har tænkt, kan du gå ind og kigge på font-typen. 

Du kan sagtens mikse to forskellige skrifttyper f.eks. en sans serif til en overskrift, og en serif til en brødtekst. Eller i et logo design, kan du bruge én skrifttype til selve navnet, og en anden skrifttype til din payoff. 

Hver skrifttype er en kunst i sig selv. Der er skrevet historie om skriften og dens udvikling. Det ville gribe om sig hvis vi skulle uddybe den del også. Men absolut spændende læsning. 

Vi har fundet en rigtig fin lille video, som du ikke må gå glip af! Den tager kun 5 min, men gi'r et godt indblik i typografien – Ja tak, lad mig se den med det samme!

Er du mere til læsning, så tjek denne side 

Nu er du klar! Farverne er på plads, formen er på plads og fonten er lige i skabet.
Sæt i gang og lav et fedt grafisk design!

Fonten er kun én del af en helhed, nemlig den vi kalder de tre F’ere – læs om de andre to herunder: 

FORMER • FARVER • FONTE 


Til tops

Til tops