More In Mind - Vi gør det visuelt

De tre grafiske F'ere: FORMER

Hvis du er ude efter et fuldendt grafisk design, gør du klogt i at tænke i former. Tag et øjeblik væk fra skærmen, og kig dig omkring: Vi er omgivet af former! Bløde, runde, hårde, kantede, lige linier, buede linier osv.

grafiske former

FORMER – alt har en form

Former er et mekka af synsindtryk som danner vores virkelighed.

Naturen, træer, blomster, frugter er helt naturligt bløde former, mens dit tv, computeren, døren, skabet, bordet hovedsageligt er firkantet, og er mere stringent i dens forme.

Er der noget nyt i det? 
Nææ egentlig ikke – MEN det der gør grafisk design virkelig spændende, og udfordrende, er at gå ind og lege med det. Skabe nye former og vinkle vores virkelighed på en ny måde via grafisk design. Og samtidig forstærke det brand man gerne vil have ud over rampen.

Når vi starter med et grafisk design, er det en forudsætning at vi kender produktet eller virksomheden godt! Er det fx en blomsterbutik vi skal designe et logo for, vil vi naturligt vælge at lave et design med de bløde former i tankerne. Hvorimod, hvis det er til en seriøs advokat-virksomhed vil det nok være de mere stringente former vi vil tænke i.

Med den baggrundsviden kunne vi også vælge at vende tingene på hovedet og lege med formerne på en ny måde. Det kræver dog at man har indgående kendskab til den målgruppe man gerne vil ramme og hvad det er for et produkt eller virksomhed man har med at gøre – ellers risikerer man at ramme helt ved siden af.

En psykolog ville måske spørge hvilket dyr, eller hvilken bil dit produkt/virksomhed er… men vi vil spørge hvilken form den har :)

Hvordan finder jeg min form?
Lad os starte med din virksomhed/produkt, har den en form?
Ja, selvfølgelig har den det! Men er du bevidst om denne form?
Kunsten er at finde den unikke form som gi’r det udtryk du gerne vil have, og som passer til din virksomhed eller dit produkt.

Start med at kigge på din virksomhed/produkt, og stil dig selv nogle spørgsmål:

1. Hvilken type virksomhed har du?
Er det eks. en blomsterbutik, skal du tænke i de bløde former.
Et advokat firma, skal du måske tænke i stringente former.
Er det legetøj, skal du måske tænke i mange forskellige former.
osv.

2. Hvem er din målgruppe?
Er det kvinder, mænd, piger, drenge, unge eller gamle? Alder, beskæftigelse?

3. Hvordan skal folk opfatte dig?
Er du seriøs, sjov, hyggelig, moderne eller retro? Eller noget helt sjette?

Når du har været gennem disse spørgsmål, begynder formen forhåbentlig at tegne sig, og du vil være godt på vej til at finde det helt rigtige udtryk for din virksomhed.

På logo, brochuremateriale, emballage, website – ja, hele din visuelle profil – skal formen jo helst understøtte dit budskab, dette giver nemlig en bedre signalværdi. Og dermed rammer du bedst din målgruppe, og din chance for at skabe mersalg, er steget – så altså ren win-win, for dig!

Formen er kun én del af en helhed, nemlig den vi kalder de tre F’ere – læs om de andre to herunder: 

FORMER • FARVERFONTE


Til tops

Til tops